Witaj, nieznajomy!
reset hasła
sitemenu serwisy serwisy download gta5 chinatown_wars gta4 vice_city_stories liberty_city_stories gta_advance san_andreas vice_city gta3 gta2 gta1
Artykuły: Gamespot: Waga jedzenia w SA
   Mastah
23.08.2004 14:07:59

Musiałbyś być bardzo zawziętym, aby znaleźć grę bardziej niecierpliwie oczekiwaną od Grand Theft Auto: San Andreas. Z informacji o grze, które do tej pory wyciekły, wygląda na to, iż San Andreas będzie kontynuować ewolucję prostego, ale jakże rewolucyjnego systemu polegającego na pełnej wolności w działaniach i podejmowaniu misji, który został wprowadzony w GTA III. Ale Rockstar North ma ambicje stworzenia czegoś lepszego niż zaproponowanie powtórki z rozrywki, z którą mieliśmy do czynienia przed nadchodzącym San Andreas. Gra bardzo się różni od poprzednich części serii i zapożycza niektóre rozwiązania z japońskich symulacji życia i gier strategii, aby stworzyć hybrydę z grywalnością GTA:VC i GTA III - no dobra, oczywiście, że to nie jest prawda. Rockstar North jest wystarczająco zorientowany, aby wiedzieć, że nie można spocząć na laurach, ale ten zespół nie jest też szalony.

San Andreas będzie dziełem, nawet jak na rewolucyjne standardy serii Grand Theft Auto. Podczas gdy rdzeń rozgrywki będzie opierał się na Rockstarowej formule kryminalnej zbrodni, San Andreas będzie cechowało się wieloma nowymi możliwościami, które sprawią, iż świat, w którym będziesz się poruszał, stanie się bardziej interaktywny. W przeciągu kilku następnych miesięcy skupimy się na tych nowych możliwościach i będziemy się dzielić z Tobą każdą nową informacją.

Pierwszą możliwością, na której skupiliśmy uwagę jest mechanizm odżywiania się w San Andreas, który zmusi Cię do dbania nad Twoim wirtualnym alter ego, CJ'em, który w dobrej kondycji fizycznej musi racjonalnie się odżywiać. Podstawy tego mechanizmu są proste: kiedy CJ jest głodny, na ekranie pojawi się wiadomość informująca, że chce czegoś do jedzenia. Jeśli postanowisz zignorować tą wiadomość, jego poziom energii zacznie spadać, a także zacznie się dziać wiele innych złych rzeczy. Z zewnątrz, Twój CJ będzie chudy i ogólnie wycieńczony, co odbije się na luźno zwisających ubraniach, w których wygląd jest niezmiernie ważny w zdobywaniu szacunku na ulicach.

Co najgorsze, nie tylko będziesz wyglądał na słabiaka. Twoje flegmatyczne uderzenia będą nieprzydatne w biciu się, o czym przekonasz się staczając wiele bijatyk i walk. Będziesz mógł pożegnać się także z szybkością i wytrzymałością, które wpłyną na pływanie, jazdę na rowerze oraz bieganie podczas gry.

Aby nie wyglądać jak chorowity kuzyn Snoop Dogga, będziesz musiał szukać miejsc, gdzie można się najeść. Odwiedzimy kilka lokali w Los Santos, mieście wzorowanym na Los Angeles w stanie San Andreas, gdzie CJ będzie mógł zamówić jedzenie. Tak jak przy poprzednich grach z serii GTA, tak i tym razem możesz się spodziewać, że sieci restauracji w San Andreas są odzwierciedleniem lokali z prawdziwego życia, tyle że są humorystycznie przedstawione.

Aby zrozumieć o co chodzi z tym humorystycznym przedstawieniem, to trzy z restauracji dostępnych w grze nazywają się Cluckin' Bell, Well Stacked Pizza i Burger Shot. Brzmi znajomo, co? Cluckin' Bell jest oczywiście kurczakowym fast foodem, który możesz znaleźć w większości cywilizowanych miast. Menu Bella opiera się wyłącznie na kurczakach i umożliwia zakup takich specjałów jak "Duży burger-filet Cluckin'a" i "Ogromny podwójny filet Cluckin'a". Są tam także zestawy skrzydełek oraz "zawinięte kurczaki". Well Stacked Pizza to pizzeria, której menu zawiera takie rodzaje pizzy jak Stały Klient, Luksusowa czy też Podwójna Luksusowa. Burger Shot zaś oferuje takie smakołyki jak Podwójny Piętrowy Hamburger dla pragnących codziennej porcji wołowiny.

Restauracje posiadają niesamowity realizm, który dla niektórych może być nieprzyjemny. Ubrani w śmieszne stroje pracownicy Cluckin' Bella i Burger Shota są odbiciem w krzywym zwierciadle tych, którzy pracowali w podobnych firmach. Tak czy siak, jeśli jesteś w ruchu (jak powinien to robić każdy gangsta, ponieważ jedzenie w sieciach restauracji nie jest bezpieczne) i nie chcesz wpadać do fast foodów, zawsze możesz zatrzymać się przy jednym ze stoisk z jedzeniem, które możesz znaleźć w całym mieście.

Rockstar wyraźnie chce, aby Twój CJ był odpowiednio najedzony w grze, ale nie chce Ci niczego narzucać. Oczywiście nie chcesz, aby był CJ przeraźliwie chudy i słaby, ale jednocześnie, aby toczył się po ulicach jak otyły grubas. Każda potrawa w menu, o której wspomnieliśmy, posiada daną ilość kalorii, która odpowiednio wpływa na wzrost poziomu energii i tkanki tłuszczowej CJ'a. Znalezienie równowagi pomiędzy tymi dwoma wartościami jest konieczne, ponieważ jedzenie zbyt dużej ilości pokarmu także może mieć nieprzyjemne skutki.

Po pierwsze i przede wszystkim, będziesz stawał się coraz grubszy, co odbije się na nieprzyjemnym widoku CJ'a nie mieszczącego się w ubraniach. Będziesz poruszał się jak kaczka, kołysząc się na boki, a także nie będziesz mógł dotknąć ręką podłoża. Zauważysz, że CJ ciężko oddycha stojąc nieruchomo. Jeśli dopuścisz do tego, że waga CJ'a osiągnie monstrualne rozmiary, spodziewaj się, iż dodatkowe kilogramy wpłyną na wszystko, co jest związane z fizycznym wysiłkiem, czyli dźwiganie, wspinanie się, pływanie, jeżdżenie na rowerze, bieganie i inne. Odkryjesz nawet, że niektóre działania będą niemożliwe do wykonania, kiedy CJ zbyt mocno utyje. Podczas walki jego czas reakcji będzie większy, a puszyste ciało będzie stanowiło tak duży cel, że nawet Twoja babcia mogłaby go uderzyć.

Aby pokazać Ci dodatkowe złe skutki bycia grubym, spodziewaj się ujrzenia reakcji postaci niezależnych, zależnych od Twojego wyglądu. Jeśli jesteś zbyt otyły, to usłyszysz obelgi i zaznasz niepowodzeń w kontaktach z kobietami. Naprawdę nie ma nic gorszego, od bycia obrażanym przez członków gangu we własnym sąsiedztwie. Naprawdę. Dodatkowo, jeśli Twój gruby bohater zbyt dużo zje, wszystko to wyrzyga, co również nie jest dobre, ponieważ pieniądze przeznaczone na jedzenie marnują się i nie będziesz mógł przez pewien czas kupić więcej żarcia.

Więc co robić, aby wszystko było w jak najlepszym porządku? Jeść z umiarem i często być w ruchu, a także bez wątpienia trenować. Obecnie nie możemy podać zbyt wielu szczegółów na temat systemu ćwiczenia, ale powiemy, że podobnie jak mechanizm odżywiania się, ćwiczenie jest dodatkiem do całej gry, ale robi się to bardzo przyjemnie. Korzyści z posiadania zdrowego, sprawnego CJ'a wydają się oczywiste. W szczytowej formie, CJ będzie szybszy i silniejszy. Dodatkowo, będzie on posiadał większą wytrzymałość, a także szybciej wracał do zdrowia.

Trzeba tutaj odnotować, iż chudy nie oznacza sprawny. Musisz znaleźć złoty środek pomiędzy ilością tkanki tłuszczowej a masy mięśniowej, aby CJ był w optymalnej kondycji fizycznej. Kiedy już zrozumiesz jak ten system działa, będziesz mógł mieć takiego CJ'a, na jakiego masz aktualnie ochotę. Na przykład, możesz mieć CJ'a, który będzie relatywnie chudy oraz w będzie mieć małą wytrzymałość, ale równie dobrze możesz ćwiczyć i zwiększać jego siłę do poziomu, w którym będzie miał uderzenie jak niedźwiedź. Ten system wydaje się bardzo elastyczny, gdyż zawsze możesz zacząć działać bazując na tym, jak inne postacie reagują na wygląd zewnętrzny CJ'a. Kombinacja dość grubej tkanki tłuszczowej i wytrenowanych mięśni może dać ciekawe efekty.

Obecnie nie ma informacji na temat tego, czy w San Andreas znajdzie się jedzenie zgodne z dietą Atkinsa (znaną w Polsce jako dieta Kwaśniewskiego - przyp. Mastah). Mechanizm odżywiania wygląda na bardzo interesujący dodatek do serii znanej z dziwnych, ale rajcujących możliwości. Tworzenie bohatera i związane z tym procesy zostały tutaj omówione o wiele bardziej szczegółowo, niż to miało miejsce przy poprzednich grach z serii Grand Theft Auto, a są one naprawdę świetną innowacją we wszystkich grach akcji (w ilu grach możesz zwiększać i zrzucać wagę?). W najbliższych tygodniach odkryjemy przed Wami więcej informacji na temat GTA: San Andreas.